sanningen

Direktlänk till inlägg 16 december 2011

Att lyckas sluta skära sig!

Av sannigen - 16 december 2011 19:13

Hej på er! Inte ofta jag sitter alldeles ensam hemma på en Fredag kväll för som sagt jag är en fest tjej men nu när jag har Fido kan jag inte gå ut lika ofta och jag stannar gärna hemma med honom, så nu när han ligger brevid mig i soffan och sover så tänker jag skriva om hur jag lyckades sluta skära mig.


Jag har skärt mig sedan jag var 14 år och nu är jag 20, och det är verkligen verkligen inget jag är stolt över och vill vissa upp.


Många människor tänker: Dom som skär sig vill bara ha uppmärksamhet.

Såklart som fan att vi inte vill ha uppmärksamhet, jag fattar inte ens hur en människa kan tänka så om människor som skaddar sig själva. Hade vi viljat ha uppmärksamhet så hade vi skärt oss i ansiktet osv bara för att folk ska se. Vi som skär oss är inte stolta över att vi skär oss och vi mår så dåligt.


Jag började som sagt att skära mig när jag var 14 år gammal, egentligen är det ganska sent för dom flesta som börjar skära sig börjar redan i 10 års åldern, men det är självklart olika till persson till persson och hur dåligt man mår.


Första gången jag skärda mig var faktist av en ren olyckshändelse jag var jätte trött och skulle skära upp sallad till tacos, jag var ensam hemma för mina föräldrar jobbade och mina syskon var i skolan. Jag hade varit hemma den dagen och klagat på migrän fast egentligen var jag bara för trött för att gå. Jag råkade slinta med kniven så att jag skärde mig i handleden och jag kommer ihåg precis som det vare igår vilken kick jag fick. Det var som jag upptäckte en drömm värld, min alldeles egen som ingen skulle få ta del av. Jag tryckte lätt med kniven mot min hud och jag älskade hur jag såg att jag fick ett sår. Ibörjan så gjorde jag bara lätta sår och inte alls djupa som fort gick bort men sen så blev det allt djupare och jag strävade efter att få se blod, se mitt blod rinna för fullt. Jag älskade smärtan, jag troode till 110% att jag förtjännade det och det är det värsta man kan tänka för man blir helt blind. Man ser inte såren som kan skappar själv hur illa dom ser ut och man vet verkligen inte när gränsen är nådd.


Jag satt inne i mitt rum en dag och skära mig och skärde mig, jag slutade aldirg, tårarna bara rann och jag skakade. Jag var i min egna värld och allt var mörkt jag var som besatt. Jag skulle precis sätta kniven mot min pulsårder för att få slut på allt lidande, jag visste att om jag skärde mig där så skulle jag bli en ängel och det var det jag ville då. Precis då kom min mamma in, jag var inte beredd på att hon skulle komma för hon skulle egentligen komma hem om 3 timmar, hon skrik världens hemska skrik, det kom verkligen från hjärtat jag hörde på hennes skrik att hon verkligen ville ha kvar mig i livet, hon russade fram och slåg kniven hur min hand och satte sig brevid mig och sa: Men älskade gumman vad har du gjort med dig själv?

Sedan så ringde hon till min psykolog och la in mig på akut psyk avdelnigen. Hade inte mamma kommit så hade skärandet bli min död.


Jag fick medicin, jag fick lugnade, jag pratade och pratade. Du kan få hur mycket medicin som helst, du kan prata och få hjälp i massor. Men det är DU som måste bestämma dig för att skärandet måste få ett slut. Och det är jätte svårt, för jag har fallit tillbaka väldigt väldigt många gånger.


Det finns inte magiska mediciner, det finns inga magiska tips som gör att du slutar. Men det här är mina tips som funkar för mig:

Göm knivar och vassa föremål när du mår dåligt, för mår man dåligt så gör man vad som helst för att må bra.

När du känner att du mår dåligt, man känner oftast på sig att man kommer skära sig så var med någon.


 Var med någon som känner till att du skär dig som kan hindra dig att skära dig. För jag lovar försöker du skära dig så kommer perssonen stoppa dig.


Prata med en persson som du vet hjälper dig. Man får en mycket klarare bild när man har pratat med någon och väljer oftast ett annat beslut än det du hade innan du pratade.


Belönna dig själv när du har varit nära att skära dig men lyckas stå i mot. Det kommer stärka ditt självförtroende något enormt och du kommer få det mycket lättare att stå imot nästa gång för då kommer du veta att du lyckades förra gången.


Om du misslyckas och inte kan stå imot att skära dig utan gör det ändå så sluta inte kämpa, man misslyckas alltid någon gång   .


Men först och främst: Tro på dig själv, bestäm dig verkligen för att göra allt du kan för att stå i mot och kämpa för det. Du kommer inte komma någonstans om du inte tänker kämpa.


Jag skärde mig först i armarna men sen så slutade jag med det för att kunna gå i lite sexigare kläder så då skärde jag mig på magen, låren, ryggen osv.


 

Jag skär mig fortfarande men det är väldigt väldigt sällan, och ovasett om jag inte kan stå i mot och skär mig så slutar jag inte kämpa för jag vet att jag en dag kommer bli helt oberonde av att inte skära mig även fast det är en lång tid kvar.


 

Jag hoppas ni hade någon hjälp av detta, och har ni mer frågor så är det bara höra av sig.





Förlåt om det finns många stav fel men jag blir så ivrig när jag skriver



 
 
Beeliis

Beeliis

16 december 2011 20:20

Vrf skar du dig själv....??

http://Beeliis.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

-

16 december 2011 20:26

Jag tvivlar faktiskt på att du verkligen är 20 år. Hittar flera stavfel i varje stycke. Och att du blir så "ivrig" när du skriver, förklarar inte varför du skriver persson istället för person hela tiden. Man gör inte samma misstag sju gånger.

 
Ella

Ella

16 december 2011 20:35

omg! herregud det är ju farligt! :o :o gör det inte ont!!!???? man får ju säkert ärr över hela armarna.Varför gör du detta??

http://Ella

 
Ingen bild

-EnSomÄrCutCutBeroende-

16 december 2011 20:37

Tack så otroligt mycket föra att du skrev detta !
Det är verkligen som om du beskriver mig. Det känns verkligen jätte skönt att jag inte är den ända, fast jag vet att jag inte är det.
Det är verkligen bara, tack.
Jag har varit beroende utav det, och för att jag tycker att jag förtjänar det.
Men ja, jag har försökt skaffa hjälp, men det känns som om alla bara knuffar undan mig..
Men ja, tack. Ett jätte stort TACK.
Det har hjälpt, mycket.

carefaceorehappycare.bloggplatsen.se

 
Emily

Emily

16 december 2011 21:23

Jag har också ett självskadebeteende som jag nu lagt bakom mig. Det lustiga är att jag var 14 år gammal då jag skar mig första gången, och idag är jag 20 år, jag är fortfarande inte kvitt från det men är på god väg. Jag resonerar precis som du, har man haft ett beteende i sex år, så blir man inte kvitt det på en gång, kanske tar man återfall, man får ta tre steg framåt om man tar två bakåt!

http://palindrom.blogg.se

 
Ingen bild

Ludde

16 december 2011 23:26

Shit, alltså.. Ja, du fick mig precis att se dehär från ett annat perspektiv. Helt chockerande! Men tack för informationen :D du skriver grymt bra och ja, jag vet inte riktigt vad jag ska skriva.

 
Ingen bild

Johanna Nilsson

16 december 2011 23:51

Jag tycker du är otroligt modig som vågar skriva så öppet och ärligt om ditt självskadeproblem. många av mina vänner är så som du beskrev utomstående, att de tror man gör det för uppmärksamheten.. Jag förstår inte hur man kan tro det!
Jag tycker såhär, mår du dåligt av den dumma kommentaren och känner att du blivit kränkt så anmäl. det är inte meningen att du ska känna dig kränkt eller något annat negativt för att du skriver ut i din blogg om dig själv och din story! Och man kan ju läsa och förstå vad du skriver, så de är bara pinsamt och tråkigt att någon kommenterar så.. Jag tycker det är intressant att läsa din blogg och tycker att du ska fortsätta skriva om PRECIS VAD DU VILL! om någon stör sig så är det ju bara att sluta läsa vad du skriver, ha de bäst, Kram!

 
Josefin

Josefin

17 december 2011 10:02

Jag skär mig när jag mår sjuuuukt dåligt, och jag är bara 11 år gamal..

http://sayhello.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

12 o skär sig själv

17 december 2011 16:32

hej, jag har också skärt mig, bara tre gånger och det var jätte kort. när min mamma såg det sa hon "men heregud "anonym" det ser ut som om du skärt dig"! "men mamma, det är bara Lipton (min katt), jag gör ju inte sånt" men skänslan jag får när jag skär mig är så underbar! för då är jag inte stina, den retade tjejen utan vänner, för hon skulle aldrig göra något sånt, när jag skär mig är jag någon annan, och det är det underbara.

 
sanna

sanna

17 december 2011 18:21

de var nog bra för mig att läsa detta inlägget, trodde jag var den enda som mått såhär och skadat mig själv. Jag kommer nog läsa det här inlägget flera gånger! Tack!

http://www.saanniiss.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Therese

17 december 2011 18:35

Åh, vilken bra text! Särsilt för oss som sitter i samma sits.
Jag är 13, började skära mig när jag var 12. Jag har varit EXTREMT deprimerad sedan jag gick i 1an, men det vart värst i 6an, då jag började skära mig så fruktansvärt mycket,
Jag gör det fortfarande, & din text hjälpe mig lite.
Ett stort tack ska du ha.

 
Ulrikini

Ulrikini

17 december 2011 19:43

jag skär mig inte. (tur) men det är som ett svart hål äter upp mig inifrån... men vad ska man göra? men jag tror att detta kommer hjälpa många självskade beroende... peace, love och annat fint till dig! <3

http://monsterfreak.bloggplatsen.se

 
Felicia

Felicia

17 december 2011 20:46

Du är sjukt duktig på att skriva!!! Den som skrev den där elaka kommentaren måste vara en idiot. Dina texter hjälper säkert många som skär sig själva. Stavfelen märker jag inte ens, det enda jag märker är hur bra texten är skriven. Alla har stavfel på allt. Jag har nog aldrig skrivit något utan ett enda stavfel. Jag har ganska svårt att stava. För några månader sedan så skrev jag 'seja' istället för 'säga' till exempel. Jag har en kompis som bor i Finland och hon stavar bättre svenska än mig. Hon brukade rätta mina stavfel i skolan. Fortsätt skriva!!! Jag och MÅNGA fler älskar din blogg!!! :)

http://www.bokberoende.bloggplatsen.se

 
carro

carro

17 december 2011 21:43

jätte bra text, kommer hjälpa många! men skär dig inte! du förtjänar inte att blöda! jag förstor om man blir ''beroende'' av det, men försök att sluta.

kram!

http://lifeofcaroline.bloggplatsen.se

 
Ninen!

Ninen!

18 december 2011 09:57

Om du vill skulle du kunna svara på min blogg på denna fråga, gör det inte ont? Jag skär mig inte och kommer nog inte att göra det, men jag undrar bara! Eller gör man så snabbt så det knappt käns? Kram Ninen!

http://panfusegnaninen.bloggplatsen.se

sannigen

18 december 2011 13:23

Såklat det gör ont och det är en av skällen till varför jag skär mig. Jag vill ge mig själv smärta. Kram!

 
Ingen bild

Moa

18 december 2011 13:55

jag har också skurit mig, gjorde det från sjutton till nitton år och sen för ett år sen började jag igen men skar mig bara ett halvår (jag var 23). lyckades sluta efter att en kompis skällt ut mig som fan i vintras men fick ett återfall för några månader sedan och NU har jag iaf bestämt mig för att aldrig, aldrig skära mig igen. fick en tankeställare när det blev så djupt. jag trodde aldrig jag skulle komma till den nivån att det hade behövt sys, men det gjorde jag. åkte in försent vilket gjorde att det inte gick att sy. jag fick förstås massa sjuka kommentarer om att jag var för gammal, har hört flera som fått kommentarer om att så fort man passerat 20 är det löjligt att skära sig, typ för barnsligt. som om man bryr sig om det??? det ÄR ett missbruk, hjärnan tänker inte att den är för gammal för att få kickarna.
jag har tyvärr växlat mellan självskadande och shoppingmissbruk och det är ju inget bra alternativ (även om jag nog kan säga att det är bättre än skadandet) utan det handlar om att lägga ner knivarna och kämpa. när jag slutade i våras var det värst efter ett par veckor-en månad eftersom jag brukade skära mig med två veckors intervall så det var då abstinensen kom fram igen. men när jag kom igenom det blev det bättre. tills nu i höst då... men nu när jag verkligen bestämde mig för att sluta har det gått bra. nu ska jag bara lyckas sluta shoppa också. funderar på något vettigt sätt att ta mig igenom det och hitta något substitut som INTE är farligt. som att vara kreativ eller så. kram och kämpa på!

 
Jazzy

Jazzy

18 december 2011 19:05

Härligt att det finns fler som vågar lyfta fram såna här problem, alltför många gör ju tyvärr allt för att tysta ner dem med motiveringen att "det som inte syns finns inte".

Jag hoppas att du en dag blir helt fri från självskador, att du finner styrkan & motivationen att för alltid låta bli knivar, rakblad m.m Jag tror att jag har lyckats sluta nu, det var iofs bara ett par månader sen jag gjorde det sist, men jag känner inte alls någon längtan efter det längre, jag vill aldrig mer behöva dra rakbladet genom huden för att kunna hantera olika situationer, utan jag vill hitta andra, mer hälsosamma sätt. Jag tror att alla kan komma ifrån det om man verkligen vill, men tankarna om att göra det kommer nog alltid att finnas kvar hos de som varit djupt i skiten.

Hur som helst, lycka till i framtiden! :)

http://jazzyjazzy.blogg.se

 
Jedhead

Jedhead

19 december 2011 22:29

Jag skär mig,jag är ELVA.Hur fan ska jag sluta?? Jag vågar inte säga till mina föreldrar,det slutar bara med bråk....Och det gör ont som fan....En gång såg den ett ärr jag har och dem undrade vad det var,Jag var tvungen att säga att jag ramla på skolgåren!Jag har vänner,men jag vill inte säga vad det är som deprimerar mig...

http://jedheadandgleek.bloggplatsen.se

 
sara

sara

22 januari 2012 03:50

jag skär mig då när jag verkligen mår dåligt!
när jag känner mig som mest nere :/
jag är alltid deprimerad, jag hatar det ..

http://mittlivsomsaraforss.devote.se

 
Ingen bild

Två studenter

28 januari 2013 15:55

Hej!

Vi har läst din blogg och blev intresserade av din historia. Vi är två studenter på Malmö högskola som tänkte skriva en uppsats om självskadebeteende och bemötande i vården. Vi hade varit väldigt glada om du ville hjälpa oss genom att svara på ett antal frågor (över mail).

Om du känner för att hjälpa oss kommer du självklart vara anonym och vi kommer inte att använda ditt namn i vår studie. Hoppas du vill hjälpa oss genom att bidra med dina erfarenheter.

Om du vill hjälpa till kan du skicka oss ett mail på: ee.studenter@hotmail.com

Mvh. Emilia och Ellinora

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sannigen - 20 april 2013 16:50

Jag mår bra efter omständigheterna. Mamma börjar må bättre och återhämtar sig fint och det gör våran familj med. Sen Johan dog så har vi varit splitrade på något sätt och det här har varit som en väckarklocka för oss alla och vi har börjat om från bö...

Av sannigen - 20 april 2013 16:43


Bloggen är väldigt lagd åt sidan för mig och jag vågar inte riktigt gå in och kolla statistiken för jag tror jag har förlorat för många av er läsare kanske till och med er alla, för jag har lovat mer och mer inlägg att jag ska bli med aktiv och jag h...

Av sannigen - 5 april 2013 13:39

Hej på er. Nu har jag lite tid och ork att försöka få ur mig ett vettigt inlägg, skriv ett inatt som aldrig publicerades för det var väldigt rörigt och osammanhängande. Som jag skriv har min mamma fått en hjärtattack och det är för 19 dagar sen och d...

Av sannigen - 30 mars 2013 11:53

Hej på er, om jag nu har några läsare kvar. Jag vet att jag har lovat gång efter gång att bli mer aktiv och skriva mer det har jag försökt det svär jag på, men det händer saker hela tiden som gör att jag har svårt att orka blogga svårt ens att kunna ...

Av sannigen - 12 mars 2013 22:22

Åh herregud vilken usel bloggare jag är! Men ni vet varför och det tycker jag gör min blogg lite charmig. Jag börjar återhämta mig från det svarta eller vad jag ska säga, jag kan inte säga att jag återhämta från min deperation för det gör jag verklig...

Presentation


Tack för att du tittar in :) Jag är en tjej som skriver en anonym blogg för jag orkade inte med alla perfekta bloggar och måste få skriva av mig.

Omröstning!


Bloggextra.se

Översätt



Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19 20
21
22
23
24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Saknar dig


Ovido - Quiz & Flashcards